# Praktiske råd

Træning under graviditeten

Kvinde der træner

Må jeg træne og hvor meget?
Motion i graviditeten er godt, det bekræfter alle artikler, jeg har fundet, men alt med måde! Så fordi du er gravid, skal du ikke pludselig starte med at motionere helt vildt, men du må forsætte med det, du gjorde før din graviditet, hvis du selvfølgelig ikke mærker noget til det og ellers ikke har nogen gener. Du skal altså heller ikke begynde at løbe, hvis du ikke har gjort det, før du blev gravid. Du skal selvfølgelig også tænke over om, hvis der er risiko for at du styrter, får stød og slag i maven, så det afhænger meget af, hvilken sportsgren du dyrker. Har du ikke tidligere dyrket motion, anbefaler sundhedsstyrelsen, at du er moderat aktiv dvs. en rask gåtur, cykeltur, svømning, styrketræning, havearbejde m.m. ca. 30 min. om dagen.

Jeg gik til crossfit 3 gange om ugen, før jeg blev gravid og forsatte så længe jeg kunne, men jeg kom til et punkt, hvor jeg var SÅ træt, at jeg til sidst valgte at stoppe og i stedet for holde mig i gang ved at træne hjemme, gå ture og cykle.

Mavemusklerne og “toblerone-mave”
Jeg synes det var svært, at finde artikler som helt kunne fortælle, om jeg måtte træne maven i graviditeten eller ej. Men efter nogen søgen, kom jeg frem til at man gerne må træne sine mavemuskler, og meget gerne de skrå mavemuskler som er på siden af din mave, men får du såkaldt ”toblerone-mave”, hvor din mave går op i en spids, skal du stoppe med de øvelser for at skåne præcis de mavemuskler. Det samme gælder, når du skal i gang igen efter fødslen, der skal du starte stille op, og der må du stadig ikke få ”toblerone-mave”, så skal du vente med at træne de muskler, da du ellers risikere at mavemusklerne ikke kan finde sammen igen. Der findes en masse forslag til træning under graviditeten, hvis du søger på nettet, og der findes også app’s man kan benytte.

God træning!