# Diverse, Tanker som førstegangsmor

Baby 7 måneder – hvad nu med mad?!?

Så blev min søn 7 måneder, hvilket betyder at han er begyndt at få ”rigtig” mad. Jeg startede allerede med grød da han var 4 måneder, da jeg håbede det ville medføre en bedre nattesøvn, men det hjalp desværre ikke..

Nåh, men den mad og overgangen fra mos til ”fast” føde, har voldt mig mange frustrationer. Det er utroligt, at selv de mest basale ting lige pludselig kan føles som en kæmpe og helt uoverskuelig udfordring! Jeg følte mig simpelthen så ”nederen”, hvordan kunne det nu være et problem? Har jeg bare for meget tid til at tænke eller hvad?? Men efter at have luftet mine frustrationer har jeg faktisk mødt andre med de samme tanker, så jeg er åbenbart ikke helt alene. Og det er også derfor, jeg skriver dette indlæg!

Lige pludselig skal man til at tænke på hele tiden at have mad ved hånden. Og det er ikke nok, at det bare er grønsagsmos, frugtmos m.m. nej når baby fylder 6 måneder, skal man også tænke på, at de skal have jern, hvilket de jo får fra kød. Og ja det stressede mig faktisk ret meget, for hvordan ved man om ens barn for nok, og det er heller ikke nok bare at give en slags kød, det skal jo også være varrieret kost.. Ejjj hvor har jeg brugt meget krudt på det. Hvad skal jeg finde på at give, som også er overskueligt???
På Sundhedsstyrelsens hjemmeside, kan man heldigvis finde meget nyttig information. Og der fandt jeg også frem til, at de pt. oplyser, at 20-30 gram kød om dagen dækker et barns jernbehov. Det svarer vist til ca. et shotsglas – men hæng mig ikke op på det!

Heldigvis har jeg en søn der åbner munden til stort set alt. Så da han rundede 6 måneder, startede vi med makral, torskerogn, fiskefrikadeller (hvor jeg tog stegeskorpen af), kogte kyllingeboller jeg lavede af hakket kyllingekød og tilføjede pastinak og gulerod. Lige til at putte i fryseren og så har vi altid noget liggende. Det samme må vel gøre sig gældende med fiskeboller, men jeg er ikke lige kommet så langt..
Men det hele blev også lidt nemmere, da jeg fandt ud af, han kunne spise bondebrød med alt slags pålæg. Brødet bliver bare skåret ud i mikro-stykker, og i starten puttede jeg vand på brødet for at bløde det op for at være HELT sikker på, at han ikke kunne få det galt i halsen!:-) Tror hans ynglings mad er bondebrød med leverpostej – og det er også dejlig nemt for mig 😉 Og så kan man jo også godt lave det hjemme fra og transporter med i en lille bøtte. Men det var en overvindelse at skulle til at give ham andet end grød og mos, men det er gået så godt, og han eeelsker sin rugbrødsmadder.
I forhold til bondebrød har jeg læst, at man bare kan give dem almindeligt mørkt brød, bare det er uden kerne, men det har jeg ikke fået prøvet endnu. Og nu er han så småt begyndt, at få det vi spiser til aften f.eks. wok med kyllingefilet, boller i karry, suppe m.m. Alt kødet findeler jeg nærmest til ukendelighed. Vi er total bange for, han skal kløjes i noget, så alt er MEGET småt. Ja vi er vist lidt pyldret :-S

Jeg ammer stadig, men slet ikke så meget som tidligere, og er nu nede på 3-4 gange i døgnet. Det har så givet mig en ny bekymring i forhold til, om han får væske nok! Og da de små jo ikke må få almindelig mælk, er jeg begyndt at købe tilskudsblanding, som jeg kommer i den havregrød og mos, han får i løbet af dagen. Jeg snakkede med min sundhedsplejerske, om jeg skulle vælge tilskudsblanding eller almindelig modermælkserstatning. Hun virkede ikke til at kende til tilskudsblanding og anbefalede modermælkserstatning, meeeen jeg kunne ikke lade det ligge, for hvorfor skulle producenten lave en tilskudsblanding som gælder fra 6 måneder, hvis ikke det er nødvendigt?!? Så jeg har gransket nettet og er kommet frem til, at den store forskel på almindelig modermælkserstatning og tilskudsblanding er indholdet af jern, som er højere i tilskudsblandingen, men hvis ens baby trives fint med almindelig modermælkserstatning, er det fint at forsætte med det! Men da jeg jo har meget fokus på, om han får jern nok, ja så faldt valget hurtigt på tilskudsblandingen.

Åhh jeg bliver næsten helt træt af alle de tanker. Og ved at mødre med flere børn vil tænke ”hold nu op, det er jo ingen ting. Det bliver meeeget værre og dine bekymringer nu, vil synes så ligegyldige”! JA de har helt sikkert ret, men der hvor jeg er i livet nu – er det altså det her der fylder, og det prøver jeg på, at sige til mig selv er ok, selvom det til tider føles ret dumt og egentlig lidt ligegyldigt !;-)

Forslag til mad som nemt kan tages med på tur:

  • Wasa knækbrød: crisp’n wheat. De opblødes nemt i munden
  • Tvebakker
  • Avokado
  • Al slags dåsemad f.eks. makral, torskerogn, pate’ m.m.
  • Frosne kødboller
  • Bondebrød
  • Leverpostej
  • Udskåret grønsager lige til at mose. Evt. fra en blandingspose som man kan købe på frost
  • Ærtemos
  • Øllebrød
  • Havregrød gerne med noget frugtmos evt. most banan og kiwi. Det hitter hos os 🙂